بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Pokok Bunga Daun Rerama Bernilai Tinggi: Suatu petang ahad yang nyaman. Ketika aku sedang asyik menyiram pokok bunga di depan rumah tetiba dikejutkan dengan bunyi hon motor bersama dengan laungan suara memberi salam.

"Assalamualaikum!". "Waalaikumsalam... Oh! Engkau Syed! Marilah masuk, aku tengah siram pokok ni!". Rupanya Syed Ahmad, jiran belakang rumah aku yang datang bertandang.

"BM! Ni pokok daun rerama kan?" Soal Syed. "Ntah lah... aku tanam jer, tak pernah tau pulak namanya. Mungkin betullah tu sebab bentuknya macam rama-rama."

"BM, kau jaga elok-elok pokok ni, manalah tau nanti hilang! Aku dengar daun keringnya bernilai ribuan ringgit! Orang cari sebab boleh ubat kanser!" Ujar Syed.

Pokok Bunga Daun Rerama Bernilai Ribuan Ringgit

Itulah pertama kali aku mengetahui tentang betapa bernilainya pokok daun rama-rama atau rerama ini sedangkan aku dah jaga ia hampir 10 tahun! Kalau tidak kerana Syed... Sampai sekarang ni aku tak tau...

Daun Pokok Rerama Bernilai Tinggi

Pabila mendengar akan bernilainya daun pokok rerama ni, aku terus sahaja mencari informasi dengan Pakcik Google. Maka dapatlah sedikit pencerahan dan pengetahuan tentang pokok daun rerama ini.

Nama saintifik pokok rerama atau rama-rama ini adalah Mariposa Christia Vespertillonis. Ianya popular dengan gelaran Butterfly Wing. Habitat asal adalah di rantau Asia. Ianya berketinggian 1.5 hingga 2 kaki dalam masa empat bulan bermula dari benih.

Daun pokok rerama ini terdapat dalam pelbagai warna tetapi yang digunakan untuk penyelidikan bagi tujuan perubatan ialah daun rerama yang berwarna hijau.

Spesis pokok rerama berdaun hijau inilah yang bernilai tinggi dalam perubatan.

Pokok Rerama Daun Hijau
Pokok rerama berdaun hijau

Berikut pula adalah pelbagai jenis dan warna daun pokok rerama.

Pokok Rerama Daun Ungu (purple)
Pokok rerama berdaun ungu
Pokok Rerama Daun Hijau Berbelang
Pokok rerama berdaun hijau belang tua dan muda  
Pokok Rerama Daun Merah
Pokok rerama berdaun merah
Pokok Rerama Daun Belang Ungu
Pokok rerama berdaun hijau belang ungu
Pokok Bunga Daun Rerama Ungu
Pokok bunga rerama hiasan

Khasiat Daun Pokok Rerama

Ekstrak daun pokok rerama ini mampu merawat penyakit kanser (barah) kerana ianya mengandungi 'active ingredient' yang mempunyai ciri-ciri anti keradangan dan anti kanser. Selain itu, ia boleh meningkatkan antibodi badan dan merawat penyakit berkaitan sel darah merah.

Antara penyakit lain yang mampu dirawat menggunakan ekstrak daun pokok rerama ini adalah penyakit SLE, denggi, angin ahmar, darah tinggi, kencing manis, masalah usus (seperti gastrik, sembelit dan cirit birit), asma, migrain, resdung dan demam campak.

Kaedah rawatan yang digunakan adalah hanya dengan meminum rebusan air daun rerama ini, sebagaimana konsep merendam dan meminum air teh.

Pihak Universiti Putra Malaysia (UPM) juga telah membuat kajian dan terbukti bahawa daun pokok rerama ini mengandungi ciri-ciri anti barah dan anti keradangan. - sumber

Untuk maklumat serta informasi yang lebih terperinci tentang khasiat daun pokok rerama ini anda boleh layarinya di : http://www.daunreramarama.com/

Pokok Rerama Berdaun Hijau
Pokok rerama berdaun hijau ini hanya boleh didapati dalam hutan tetapi kini ianya telah ditanam secara komersial kerana stok secara semulajadinya yang semakin berkurangan. 


Kini... Fahamlah aku bahawa pokok daun rerama ini ada pelbagai jenis dan spesis. Rupa-rupanya yang berharga dan digunakan untuk perubatan adalah daun pokok rerama berdaun hijau sahaja.

Pokok Bunga Hiasan

Spesis pokok rerama yang aku tanam ini rupanya hanyalah spesis pokok bunga hiasan sahaja dan daun keringnya tidak punya nilai pun.

Spesis pokok bunga daun rerama ini juga tidak berbatang atau tumbuh meninggi seperti spesis pokok rerama perubatan. Ianya lebih menjurus kepada spesis keladi dengan satu batang tiga daun. Daunnya pula hanya berkembang di siang hari dan kuncup sepanjang malam.

Pokok bunga daun rerama ini sangat cantik dijadikan pokok bunga hiasan di dalam pasu di rumah. Bukan sahaja daunnya yang memikat hati, bunganya juga cantik dan mempersonakan!

Pokok Bunga Daun Rerama Hiasan
Pokok bunga daun rerama kepunyaanku
Bunga Pokok Rerama Hiasan
Close up: Bunga pokok reramaku

Pokok bunga daun rerama tidak sukar dijaga. Paling penting, ianya tidak boleh terkena sinaran matahari secara terus kerana tidak tahan panas tetapi tetap perlukan cahaya yang cukup.

Selain itu, pokok bunga daun rerama ini perlukan siraman yang kerap dan jangan gunakan baja yang kuat atau banyak kerana daunnya mudah melecur.

Semoga informasi ini dapat memberi sedikit ilmu buat bersama. Terima kasih bersama BinMuhammad... :)

BinMuhammad

67 comments - "Daun Pokok Rerama Bernilai Tinggi"

asalam BM ..sangat cantik ..hebat..subahanallah..

asalam BM ..sangat cantik ..hebat..subahanallah..

boleh dikomersialkan tu..mana tahu ada rezeki kat situ

cantik nyer!

paridah delete icon 09:35

BANYAK JENIS RUPANYA POKOK RERAMA NI YA..RASANYA ADA BANYAK TUMBUH JENIS BERDAUN HIJAU NI DLM SEMAK SEKITAR RUMAH...NANTI NAK CUBA CARI...TQ INFONYA.

aiyoo..baru tahu ttg pokok ni..

mahal harganya..harap daun btul2 bleh merawat kanser..

Assalammualaikum... BM,

mselim3 baru tgk pokok bunga nie.... 'pokok daun rerama' nie.. bernilai ribuan yer...

mselim3

Eh... kakak terpikat pulak dah jadinya BM
Kalau BM dekat dgn rumah kakak dgn tak malunya kakak dtg minta sikit benih utk kakak tanam kat pasu rumah kakak. Memang cantik apa lagi bila dah berbunga, daun dia pun dah cantik.

mane nak dapat ni bos?

Waalaikumsalam, terima kasih cikgu

Ya! Kalau dapat pokok daun rerama hijau tu, mungkin juga boleh jadi sumber rezeki.

Pernah tanam dulu... tetapi dah mati kekeringan tak bersiram.
Nak kena tanam semula nie..
TQ BM untuk info yang bermanfaat.

Tidak dinafikan lagi!

Itulah... Saya pun baru tahu.
Bertuah kak kalau dapat pokok rerama berdaun hijau tu!

Hasil kajian telah membuktikan. Kisah khasiat daun rerama rupanya dah heboh di media massa pd awal tahun ni!

Waalaikumsalam,
Ianya memang agak sukar ditemui.

Kalau dekat, saya dah semaikan sepasu untuk akak... hehe

10 tahun dulu, mak sedara yang bagi. Dia pun dah xde pokok ni...
Cubalah cari kat nursery, mungkin ada

Pokok ni memang kuat minum air! Tak siram jer... memang mati le...

saya tak pernah nampak pokok bunga jenis ni sebenarnya ... sesungguhnya setiap ciptaan Allah itu ada kelebihannya ...

Mrs. A delete icon 12:39

Mashaallah cantik.
Terima kasih atas perkongsian

saya ada sepokok kat rumah. memang senang jaga ni. untuk buat ubat

Tak ramai yang ada, kat google pun tak banyak gambarnya

Terima kasih Mrs A. Semoga bermanfaat...

Buat ubat? Ubat sakit ape ye?

sekali lagi datang klik tengok warna warni bunga milikNya.lawa tau BM

dari mana ambil ni? tanaman sendiri ke? bole copy satu tak?

Yang pokok bunga daun rerama hiasan tu dapat dari mak sedara yang bagi kira2 10 tahun dahulu. Masih ada dan hidup subur.
Nak copy... silakan :) Semoga bermanfaat.

Baru tau ttg pokok ni... selama ni mmg tak perasan terlepas pandang atau pun tak ambil tahu walaupun saya minat juga hal2 gardening ni. Thanks sharing BM..

kak ana delete icon 01:19

salam sy ada jual ank pokok rerama hijau.berminat wspp 0125591640

Cantiknya pokok rerama BM tu. Kena simpan dalam umah nampaknya nih ☺

Iklan sikit BM...kami jual teh rerama yg siap proses dari akar+ranting+daun rerama hijau asli dlm pek uncang seal dlm aluminium foil...sekotak ada 15 uncang.. 0194939221

Abg Man delete icon 14:35

Cantik pokok rerama ni...yang hijau tu ada 2 jenis ke BM...?.yg mana satu yg berkhasiat tu.lagi satu nk tya .yg warna selain hijau tu tk de khasiat ke?

Abg Man delete icon 14:41

BM..Mmg cantik2 belaka pk2 BM
ni.apa beza antara 2 jenis pk rerama hijau ni?satu lagi yg warna selain hijau tu tk de khasiat ke?

Kurang pasti, kena tanya kepada yang pakar. Setahu saya yang semuanya hijau sahaja...

asalam. bm. saya berminat yg ungu. mcm mane klu saya berminat nk beli

Waalaikumsalam,
Harap maaflah Cik Azean... Saya tak jual. Hanya tanam buat hiasan di rumah sahaja.

Assalamualaikum..
Syarikat kami ada menjual RERAMA Tea..
Iaitu daun, ranting, batang, akar pokok RERAMA yang telah dikisar dan disatukan dalam uncang teh untuk memudahkan anda meminumnya..
Mudah, Murah, Berkesan, Free Postage, Nutrition Analysis dari UNIPEQ, UKM..

Berminat sila hubungi 019-4939221 :)
Tima kasih..

Sangat cantik panorama pokok rerama ni, patut la bernilai sampai ribuan ringgit

Tanpa Nama delete icon 16:38

Saya ada tanam pokok rerama warna hijau..

Tanpa Nama delete icon 17:08

cmna ya nak dapatkan benih daun rerama .? saya berminat nak beli ...wasap 0128430603

Tanpa Nama delete icon 22:52

mana boleh sy dapatkan pokok ne.sy nak bagi mak sy.dia hidqp kanser ovari.0173687629.sy betul2 berharap dapat pokok ne secepat yg mgkn.tq

Tanpa Nama delete icon 23:57

Hubungi kak ana wspp 0125591640

assalam, mcm mane nak semai pokok rerama nie?...apakah kaedahnya?

Waalaikumsalam,
Pokok rerama ni disemai melalui biji benih

sekali lagi klik ni..huuu indahnya berbunga hati ku BM...betul lawa subahanallah

Salam saya ada jual pokok rerama hijau kaw melaka. Berminat watsup 0136752827
Terima kasih

NM Aura delete icon 01:30

Salam saya ada jual anak pokok rerama hijau kawasan Penang , Sungai Petani, Alor Setar shj. Hubungi/ whatsapp 
013 3525815. Tqvm

Salam, untuk kawasan selangor boleh hubungi 012-2818118

Fauzie delete icon 09:55

Assalam TN BM, macam mana nak tanam/biak pokok rerama nie.

Salam. . Saya ada jual anak pokok rerama hijau,kota baharu kelantan. .01139848136

Tanpa Nama delete icon 12:06

sy ada anak pokok rerama hijau, semenyih, selangor..012 6601722

Tanpa Nama delete icon 11:20

Saya ada membekalkan daun rerama dlmbentuk,pek dan kilo,anak pokok rerama pun ada,berminat wassap 0179423983 najwa

Assalamualaikum.saya ada jual pokok rerama hijau n daun+batang daun rerama hijau berminat tel@whatsap 0179235891

Terima kasih kepada Bin Muhammad atas perkongsian ilmu.smga anda sihat tubuh badan dan di murahkan rezeki

wassalam,sy de buat kaedah semaian dr batang,insyaALLAH 2 mggu je da tumbuh akar,leh dtg rmh sy,lokasi telok panglima garang,selangor,0133083714

assalam,sy de buat kaedah semaian dr batang,in sya ALLAH 2 mggu je da tumbuh akar,leh dtg rmh sy,lokasi telok panglima garang,selangor,0133083714,sama2 kongsi ilmu in sya ALLAH

Good day, I am from serdang...May i know who can supply me pokok rama seeds....thanks in advance

Good day....May i know where is the nearest area i can get pokok rama2 seed as i m in serdang area

Assalam,saya ada jual anak pokok rama rama disekitar Hulu Perak,Kuala Kangsar dan Taiping Perak, wassap saya Azizul 0195782760

Tanpa Nama delete icon 14:39

blh sy tahu, kena tgu pokok induk besar mana baru boleh ambil btangnya buat semaian

assalamualaikum..tumpang iklan..kami membekal bunga rerama hijau..buah pinang dan juga kayu damar pada skala besar..boleh whats app saya di talian 014-2248216

assalamualaikum...salam sejahtera...saya juga pembekal daun rerama...anda boleh mendapatkan bekalan stok daripada saya ditalian 0136126706...atau 0197528367

saya ada buat semaian pokok rerama berdaun hijau...mmg niat utk di jual pd sesiapa saje...hrga nye kena lh tanya pd bos sya..sy ni cuma menaman je....ttapi bergantung gak pd saiz pokok nye...hrga blh bincang lagi...hrga kaseh syg...kalo ada sape2 nk blh wassap terus ke num ni yea.....01117742886...........

Tanpa Nama delete icon 10:09

kalau kat kelantan kat mana jual pokok rerama ni

Assalamualaikum kami adalah pembekal
daun rerama kering deri thailand .
projek kami ini untuk pembangunan .
maa had tah fiz al qur an al imam asy syafie .terletak di kg kualasirau pasirmas sungaigolok tuan/puan yang ber urus niaga dengan kami insyaallah 30% daripada pembelian tuan/puan akan di salurkan ke tahfiz kami .

semoga kita semua di permudahkan urusan oleh allah .

hubungi ust badrudin abd rahman

016 346 9259
no siam +66 936 419 166

Sila like page kami
matis golok dan benih durian misangking dan ochee murah

wassalamuaalaikum warahmatullah

Tanpa Nama delete icon 15:31

Assalam, saya ada jual anak pokok rerama hijau sekitar klia/nilai - wsap 0193417096

Komen anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Blog BinMuhammad - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

p/s: Komen berserta link url aktif ( <a href=http://..... ) akan terus dianggap spam. Harap maklum

 
Copyright © 2015 BinMuhammad - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap