بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru: Dah lama tak menulis topik panduan buat para blogger. Kali ini berjaya juga menyiapkan sebuah entri yang sudah lama terperap di draft blogger. 

Sebagai seorang blogger separuh masa seperti BM memang tidak punya masa yang tetap untuk sentiasa memastikan entri diterbitkan setiap hari apabila kesibukan melanda.

Namun sebagai seorang blogger pasti mahukan trafik blog sentiasa 'mantain' iaitu kekal tinggi dan stabil apatah lagi apabila blog juga dijadikan sumber pendapatan sampingan terutama melalui sumber iklan.

Bolehkah trafik blog ini kekal tinggi dan stabil walaupun tanpa menerbitkan entri terbaru atau terkini dalam jangkamasa yang lama?

Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru

Sebenarnya ianya boleh dan telah dibuktikan oleh Blog Relaks Minda walaupun ianya tidak di kemaskini dengan sebarang entri terbaru sejak bulan Jun 2015 namun trafiknya masih kekal stabil dan tinggi sehingga ke hari ini.

Cara dan Panduan Kekalkan Trafik Blog

Berikut adalah apa yang boleh BM rumuskan dari analisis yang diperolehi dari blog Relaks Minda yang boleh dijadikan rujukan dan panduan bersama buat mereka yang memerlukan.

Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru
Trafik blog Relaks Minda dalam tiga bulan terakhir yang kekal stabil setelah lebih dari 6 bulan tanpa sebarang entri terkini diterbitkan - data google analytic

1. Topik Relaven Sepanjang Masa.
Untuk mengekalkan trafik agar sentiasa stabil, ia memerlukan topik entri yang sentiasa menjadi carian sepanjang masa atau lebih tepatnya 'evergreen' iaitu relaven pada masa kini dan juga akan datang.

Secara umumnya sesebuah entri yang sentiasa menjadi kunjungan tanpa had waktu ini adalah entri yang berkaitan informasi, hobi, kemahiran, rujukan dan ilmu pengetahuan.

Antara contoh topik tersebut adalah:
  • Resepi
  • Makanan
  • Pedoman hidup
  • Agama
  • Rujukan dan Definasi
  • Petua
  • Lokasi menarik atau percutian
  • Tips, DIY dan kreativiti
  • Dan banyak lagi... (Iaitu topik-topik harian yang menjadi carian di enjin carian yang biasa anda sendiri cari.)
Berbeza dengan topik informasi hangat semasa yang hanya menjadi tumpuan trafik dalam masa-masa yang terhad, entri yang relaven sepanjang masa ini akan terus menjadi carian dan dikunjungani selagi blog masih wujud dan mungkin akan meningkat mendadak apabila tiba musim-musim tertentu yang berkaitan.

Seperti Relaks Minda... anda boleh lihat sendiri topik popular setiap bulan ianya kekal dimonopoli oleh entri berkaitan kreativiti kitar semula yang kekal menjadi topik carian yang tidak akan pupus ditelan masa.

Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru
Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru
Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru
Tiga bulan terakhir top 10 entri popular Relaks Minda menyaksikan entri yang 'evergreen' iaitu relaven dicari sepanjang masa kekal mendominasi carta.

2. Kemaskini Entri Lama
Salah satu cara untuk menaikkan kembali trafik entri lama adalah mengemaskini atau mengolah kandungan entri tersebut mengikut peredaran dan perkembangan semasa agar ianya kekal relaven.

Anda boleh mengedit semula entri dengan menambah fakta-fakta, jadual, gambar, informasi serta apa jua bahan yang terkini dan relaven ke dalam entri tersebut.

Selain isi kandungan, tajuk artikel juga boleh diubah suai agar nampak terkini. Selain itu ubah tarikh terbitan supaya entri tersebut akan diindeks semula oleh enjin carian.

Dengan cara ini, entri tersebut akan kembali mendapat kunjungan dan menaikkan semula trafik blog anda.

3. Tambah SEO Elemen
Lengkapkan entri dengan beberapa elemen SEO on Page yang penting dalam entri lama agar ianya dapat memperbaiki kedudukan di SERP lalu meningkatkan trafik organik melalui enjin carian.

Antara yang boleh anda lakukan
  • Menambah kata kunci yang menjadi carian tinggi di dalam tajuk dan kandungan entri.
  • Meletak kata kunci dikedudukan permulaan, tengah dan penutup artikel.
  • Mengemas kini artikel dengan perenggan dan gunakan h2 dan h3 tag.
  • Lengkapkan dengan gambar yang menarik berserta alt tag yang mengandungi kata kunci
  • Memasukkan beberapa pautan external dan internal link yang relaven dan berkualiti.
4. Lakukan Promosi
Tapi biasanya kalau dah tak dapat nak terbit entri terbaru manakan juga ada masa nak lakukan promosi... betul tak? Ini mungkin sesuai dilakukan kepada mereka yang masih punya masa tetapi agak kekeringan idea atau malas nak terbit entri.

Gunakan masa yang ada untuk lakukan promosi dengan share entri di mana-mana media sosial atau ping aggregator. Ianya satu teknik yang mampu menaikkan semula trafik blog anda.

Topik Tunjang Trafik

Oleh itu, anda perlu bijak memilih topik-topik entri yang boleh anda jadikan sebagai tunjang trafik disamping topik-topik kebiasaan anda. Jadikan entri sebegini sebagai selingan dan pastikan ianya mesti diterbitkan sebagai entri penampung trafik.

Namun pemilihan topik yang menjadi tunjang trafik ini sebaik-baiknya adalah topik yang menjadi kegemaran, kemahiran atau punya pengetahuan berkaitan agar mudah dan seronok untuk anda kongsikan.

Cara ini jugalah yang diterapkan dalam Blog BinMuhammad di mana perkongsian minat dalam dunia automotif dijadikan topik selingan untuk menstabilkan trafik blog ini walaupun tanpa entri terbaru diterbitkan.

Terbukti ianya adalah penyumbang trafik utama dan anda boleh lihat senarai entri popular di sidebar sebagai buktinya.

Maka adalah tidak mustahil untuk mengekalkan trafik blog walaupun tiada entri terkini yang diterbitkan.

Ini hanyalah sekadar perkongsian yang walaupun terbukti berjaya buat BM namun mungkin akan membawa kejayaan dan mungkin juga tidak buat anda. Tidak salah mencuba kerana apa yang dihuraikan di atas adalah sesuatu yang realistik serta tidak membawa sebarang kesan negatif jika dipraktikkan.

18 comments - "Cara Kekalkan Trafik Blog Tanpa Update Entri Terbaru"

paridah delete icon 17:28

Assalam boleh dicuba petunjuk yg BM sarankan untuk naikan trafik blog. bagi blog yg dminati kerana info xperlu pun terbit n3 setiap hari tapi trafik kekal setara selalu.

Blog jie susah nak kekalkan mometum macam tu..tq utk panduan ini Bm..

akak masih tunggu sambungan perjalanan gila dulu tu
atau ianya telah diterbitkan dan akak terlepas membacanya?
kalau ya..boleh bg linknya?

unutk org yg memang fulltime berblog dan memang menjana pendapatan melalui blog harus baca entry nie..

Mrs. A delete icon 11:43

Salah satu entri yang relevan sepanjang masa pada pendapat Mrs. A adalah entri resepi. Sebab entri resepilah yang sentiasa menyumbang trafik di blog picisan Mrs. A tu. Walaupun tak banyak tetapi selalu aje ada.

Bahrain delete icon 16:21

Lama dah tak singgah sini. kena sentiasa kemaskini blog baru blog kekal stabil. :D

Alhamdulillah terima kadih tips ni...sangat membantu...syukur.

oo menarik juga info ni

Hampir terlupa pasal entri tersebut... Maklumlah ianya diterbitkan di blog Relaks Minda. Belum punya kesempatan masa nak menyambung kisah tersebut...

InsyaAllah, tiba masanya nanti akan terbit jua dan saya pasti akan terus inform akak.

Salah tu... Entri ini untuk blogger part time dan ketandusan idea nak terbit entri terbaru. hehe...

Ya! Entri resepi antara topik penyumbang trafik yang stabil dan berkekalan.

Waalaikumsalam...
Jadikan entri informasi dan rujukan ini sebagai selingan sahaja... Namun kesannya kepada trafik blog sangat menakjubkan!

Tiada yang mustahil dilakukan... InsyaAllah, Blog JS juga boleh!

Terima kasih Bahrain kerana masih sudi singgah di sini.
YA...kemaskini tidak semestinya perlu menerbitkan entri terbaru, hanya guna entri sedia ada pun boleh tingkatkan semula trafik blog.

Unknown delete icon 16:49

Terbaik Tips ni bro BM, MV pun dah seminggu tal update blog ni, asyik sharing ja

Unknown delete icon 22:51

Rileks minda...memang merileks cik akak dengan santainya..hahaha....lama tak singgah blog tu...
Pageview masih meletop-letop

Tips yg sgt bermanfaat... agak kurang berblog juga kebelakangan ni huhu.. :D

Tips ni memang berguna especially untuk blogger-blogger baru macam saya ni... thanks..

Komen anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Blog BinMuhammad - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

p/s: Komen berserta link url aktif ( <a href=http://..... ) akan terus dianggap spam. Harap maklum

 
Copyright © 2015 BinMuhammad - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap